zaterdag 14 januari 2017

1000 km wandelen in 2017

Het is weer januari. Goede voornemens en uitdagingen worden volop gelanceerd, maar het is inmiddels bekend (en ook ik weet dat uit ervaring) dat ze snel uit het zicht verdwijnen. Waarom? Daar zijn veel redenen voor, die van persoon tot persoon verschillen. Ik kan alleen voor mezelf spreken.

Eén van mijn valkuilen is dat ik soms over enthousiast aan iets begin en het na verloop van tijd toch niet zo interessant meer vind. Een andere is dat ik erg perfectionistisch ben: het moet dus aan heel veel eisen voldoen, waardoor het erg veel werk wordt en ik er tegenop ga zien het vol te houden. De laatste is dat ik nogal snel ontmoedigd raak, als ik mijn doel niet haal of als ik mezelf ga vergelijken met anderen die het veel beter doen.

Er waren goede redenen voor het starten van dit blog in 2011. Zeeuws-Vlaanderen is een prachtige, maar onbekende regio. Maar verder dan 3 wandelroutes kwam ik niet. Nog eens geprobeerd in 2012 en opnieuw in 2016. Maar inmiddels is het idee achterhaald. Er zijn zoveel mogelijkheden om aan wandelroutes (op papier, digitaal, via GPX-files) te komen dat de oorspronkelijke opzet geen zin meer heeft. En daarom wil het over een totaal andere boeg gooien.

Wanda Catsman maakte mij via haar blog Wanda Wandelt (KLIK HIER) enthousiast voor een wandeluitdaging voor 2017: 1000 km wandelen. Dat zou te doen moeten zijn, ca. 20 km per week. Lange of korte wandelingen maakt niet uit.
Er blijkt ook een Facebookgroep voor te bestaan #wandel1000km in 2017. Ik heb me er aangemeld, maar als ik nog eens naar mijn valkuilen kijk, dan denk ik niet dat ik daar veel op aanwezig zal zijn. Na twee weken staat het er al vol met mededelingen van wandelaars die al tientallen, zo niet meer dan 100 km op de teller hebben staan. Terwijl ik al blij zal zijn, als ik bij benadering de eindstreep haal. Dat demotiveert mij. Daarnaast heb ik er geen zin in en tijd voor om elke wandeling apart te registreren en met foto's te gaan plaatsten. Daarom moest ik iets anders verzinnen. En toen schoot dit oude blog me weer te binnen.

Wat ga ik daarmee doen? Eén keer per week (ongeveer) ga ik hier in het kort stand van zaken melden: hoeveel km staat er op de teller en waar heb ik die verzameld. Eventueel met een verwijzing naar waar de route te vinden is. Met een beetje geluk een foto erbij. Dat zullen niet alleen wandelingen in Zeeuws-Vlaanderen zijn. Maar ook in de regio's eromheen en waar we lopen tijdens onze vakanties in Nederland.

Een wandeldagboek dus, met als streefdoel dit jaar de 1000 km te halen. Een streefdoel, een richtlijn, geen must. In oktober hoop ik dan getraind genoeg te zijn voor de Sallandse wandelvierdaagse (KLIK HIER). Maar misschien is dat weer zo'n "over enthousiast plan" van mij..... we zullen zien.

© Jannie Trouwborst, januari 2017.

6 opmerkingen:

  1. Hé, wat een leuk idee, een wandelblog. Maar in je woorden proef ik ook iets vermoeiend als dat het een hele opgave is en je het toch niet gaat halen. Ik zou zeggen, ga lekker wandelen en dan zie je wel waar en hoe ver je komt. Laat het vooral leuk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de bedoeling Niek! Ik zal mezelf er alleen geregeld aan moeten herinneren: een streefgetal, meer niet!

      Verwijderen
  2. Ik ben ook lid van diezelfde Facebookgroep, en na 2 weken heb ik ook het idee dat het meer gaat om wie de meeste kilometers maakt en wie de mooiste foto's maakt...... Zelf heb ik door ziekte en drukte pas gisteren mijn eerste wandelkilometers van dit jaar gemaakt. Dus ik snap je precies! Succes en veel plezier met het wandelen en ik kom hier nog wel eens kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Anneke, welkom. Ook voor jou succes en plezier, want daar gaat het om. Ik ga eind van de week nog wel eens kijken hoe er op mijn FB-bericht is gereageerd. Kom er in een volgend blog nog wel op terug.

      Verwijderen
  3. Hoi Jannie,
    Wat leuk dat ik je heb geïnspireerd, ik kijk uit naar je verhalen! Jammer dat de FB groep alleen maar demotiverend werkt, dat is niet de bedoeling. Ik ga de 1000km misschien ook niet redden hoor, maar ik geniet wel van elke kilometer die ik wandel.

    Veel wandelplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je lieve reactie. Genieten van het wandelen, daar gaat het om. Ik zal jouw verhalen ook blijven volgen! Ook jij veel wandelplezier.

      Verwijderen