zondag 19 juli 2020

Wandeltraining week 7: Ommetje van Vremdieke

De komende weken onderneem ik een poging een afstand van 10 km zonder problemen te kunnen lopen. Hier vind je geregeld een verslag van de vorderingen. Met wetenswaardigheden over de omgeving waarin ik loop.

De zevende trainingsweek omvat 3 trainingen: 4500m - 4750m - 4500m. Dat is ongeveer gelijk aan vorige week, maar volgens het schema zou ik die iets sneller moeten kunnen lopen. We gaan het proberen.

Maandag 13 juli: Een rustdag, want ik liep gisteren pas de laatste van de vorige week. Wel jammer, want het is goed wandelweer.

Dinsdag 14 juli: Mijn echtgenoot durft het aan mee te wandelen en we kiezen voor het Ommetje van Hoek. De gemeente Terneuzen telt 14 kernen, waarvan Philippine er een van is. In de zomermaanden verschijnt er elke week een routebeschrijving van een Ommetje in een van deze kernen in het Advertentieblad van ca. 5 km. Gebaseerd op het Wandelknooppuntennetwerk en voorzien van veel achtergrond info. Op de site van de Gemeente Terneuzen zullen ze allemaal te vinden zijn. Het overzicht staat HIER.

Er wordt gebruik gemaakt van RouteYou, waar je alle achtergrondinfo, een kaartje en de GPS track kunt vinden. Als we de komende tijd meer Ommetjes gaan lopen, zal ik de directe link naar de betreffende route er steeds bijzetten. 

Helaas is het weer ons vandaag niet zo goed gezind. Motregen en droge periodes wisselen elkaar af. Maar met een parapluutje is het goed te doen. Het voelt toch wel anders om nu door een minder bekend dorp te lopen en een ander buitengebied. We zijn er al vaak geweest en dan denk je dat je het wel zo ongeveer kent, maar dankzij de achtergrondinfo en de net even andere straatjes dan anders, is het een afwisselende wandeling. We nemen er de tijd voor en het tempo ligt niet hoog. De afstand zou net 5 km moeten zijn. Het wordt uiteindelijk ruim 6 km, omdat we ook even afwijken van de route om de oude begraafplaats te bewandelen.

Halverwege steken we via een loopburg een brede kreek over: het is een restant van de ooit brede rivierarm de Braakman, die vanaf de Westerschelde helemaal doorliep tot aan Axel. Hoek lag in de twaalfde eeuw op een andere plek dan nu. Tot tweemaal toe verdronk het dorp, dat toen nog Vremdijcke heette, door het breken van de dijken bij storm op de Braakman (1488 en 1601). Op de hoek van twee dijken bouwden de bewoners opnieuw een molen en een kerk. Zo ontstond Hoek, waar het verzorgingshuis de naam Vremdieke draagt.

Na de oversteek volgt een rondje door het vrij jonge Toorenbos, 30 jaar geleden aangelegd, maar inmiddels uitgegroeid tot een aantrekkelijk onderdeel van de wandeling. Met een mooie bocht door het buitengebied lopen we over een van de dijken langs de dijkhuisjes, met erachter diepe tuinen, letterlijk en figuurlijk. De tuin ligt echt meters lager. Nog een stukje dorp en weer buitengebied en dan staan we weer bij de molen, waar we aan de route begonnen over de eerste dijk.

Een aantrekkelijk rondje. Alle informatie over route, achtergronden en een kaartje vind je via deze link: Ommetje Hoek

Woensdag 15 juli: En weer hebben we pech: uitstekend wandelweer, maar helaas een rustdag. Gelukkig is er genoeg te doen in de tuin.

Donderdag 16 juli: Het zit niet mee: regenachtig weer. Maar we laten ons niet tegenhouden en vertrekken richting Braakmanbos-zuid. Op de parkeerplaats aangekomen hoost het. Toch maar even afwachten. Maar na 10 minuten wordt het droog. Omdat de bomen nog wat nadruppelen starten we de route maar in het open veld. Het ruikt heerlijk en sinds de vorige keer staat er alweer zoveel meer in bloei. Als de wilde flora een kans krijgt weet je niet wat je ziet. Adembenemend is een veld vol Teunisbloemen, Jacobskruiskruid, Sint Janskruid, allerlei soorten distels en nog veel meer. Ik probeer er een foto van te maken, maar of mijn WOW daarmee overkomt?
Het wordt een tocht vol verrassingen. Uit een veld met hoog opgegroeide, ingezaaide veldbloemen bij een boerderij springt een reebok omhoog en zoekt beschutting in het nabij gelegen struikgewas. Hazen, konijnen, een bonte specht. Maar de grootste verrassing is een jonge mol die ons pad kruist. Hij probeert zich zo snel mogelijk te verstoppen, maar dat valt nog niet mee in de vrij harde, kleiachtige ondergrond. Gelukkig voor hem lag daar een flinke laag bladeren op, daar kun je ook in verdwijnen.

We lopen een rondje van 4,7 km. Met een gemiddelde snelheid van ruim 5 km. Niet slecht dus.


Wie meer wil weten over de geschiedenis en de uitgebreide wandelmogelijkheden van het Natuurgebied de Braakman verwijs ik naar een uitgebreid, ouder blog: Natuurgebied De Braakman 

Vrijdag 17 juli: Een rustdag 

Zaterdag 18 juli: Ook een rustdag, eigenlijk... Maar het is zo fijn 's ochtend vroeg buiten, dus ik loop toch een blokje door het dorp.

Zondag 19 juli: De laatste trainingsronde van deze week, vroeg in de morgen. Ik laat mijn voeten de route kiezen. Ze brengen me langs het Kanaaltje het buitengebied in, langs Evides, onze drinkwaterleverancier en door de polders. Veel stukjes bos onderweg, de vogels laten van zich horen. Akkers, waar al geoogst is of waar dat niet lang meer zal duren zo te zien.
En langs weiden met schapen. Ik bedenk dat dat eigenlijk de meest bevoorrechte boerderijdieren zijn. Ze lopen vrijwel altijd buiten, anders dan veel kippen, koeien en de meeste varkens. Zeker in lekker hoog gras of met veel sappige klaver ziet dat er aangenaam uit. Maar dan valt me iets op. In de eerste wei wordt heel veel geblaat. Er lopen uitsluitend volwassen schapen rond. In een stuk verder een wei met ook lammeren. Het is er rustiger, de dieren liggen in kleine groepjes te herkauwen. De lammeren bij hun moeder. Geen geblaat daar.  En dan herinner ik me dat ik net langs een boerderij liep waar lamsvlees werd aangeboden. Tja, als je je lam niet meer kunt vinden, dan ga je blaten, waarschijnlijk. Ook "bevoorrecht" is dus maar relatief.

Niet echt moe, kwam ik na ruim 5 km en ruim een uur weer thuis.

Resultaten zevende week

De afgelopen week heb ik 3 keer gewandeld en in totaal bijna 16 km afgelegd. Meer dan op het trainingsschema stond voor deze drie wandelingen. Ik heb maar 1 keer een kort extra rondje gelopen.


© Jannie Trouwborst, juli 2020.

Sinds 31 mei 2020: training (78) km, totaal gelopen (102 km) (afgerond).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten