zondag 14 juni 2020

Wandeltraining week 2: een eigen ritme gevonden

De komende 12 weken onderneem ik een poging een afstand van 10 km zonder problemen te kunnen lopen. Hier vind je geregeld een verslag van de vorderingen.

De tweede trainingsweek omvat 3 trainingen: 2000m - 2500m - 3000m.

Zaterdag 6 juni blijkt geen trainingsdag te zijn volgens de app. Ik kies dus voor een eigen rondje van ruim 2,5 km en maak onderweg nog wat foto's voor dit blog. De terrassen op het dorpsplein liggen er nog verlaten bij. De straten glimmen van de regen van vannacht. Als het weer mee zit, zitten ze straks weer helemaal vol, met anderhalve meter afstand natuurlijk. Mijn eigen route kiezen is wel zo prettig, maar met deze korte afstanden zit er in wat ik tegenkom niet veel afwisseling. Via het Waterdijkbos keer ik terug naar huis. 

Zondag 7 juni: het eerste trainingsrondje van deze week van 2 km. Het is kwart over zes als ik de deur uitstap. Alles is nog nat van de langverwachte regen van gisteren en vannacht. Het is behoorlijk fris, maar tussen de donkere wolken schijnt alweer de zon. De natuur ziet er opgefleurd uit.

Ik wandel weer door het Waterdijkbos. Begin vorige eeuw woonden er voornamelijk mosselvissers in Philippine. In de smalle straatjes in de dorpskern staan nog een aantal woningen die met enige moeite te herkennen zijn als hun woningen. Inmiddels zijn een aantal daarvan onherkenbaar "opgeknapt" en in gebruik als vakantiewoning.

Met de vestiging van DOW in Terneuzen in de jaren zestig, kwamen er werknemers vanuit de rest van Nederland naar Zeeuws-Vlaanderen. Velen streken neer in Philippine. Al naar gelang hun functie bij het bedrijf gingen ze wonen in ruime nieuwbouw woningen net buiten de dorpskern of in vrijstaande woningen in de wijk het Kanaalpark en kapitale villa's in de wijk het Waterdijkbos. Inmiddels zijn de bewoners allang niet allemaal meer werkzaam bij DOW. Bovendien hebben de Vlamingen de (naar verhouding) goedkope woningen in Zeeuws-Vlaanderen ontdekt en zijn ook in Philippine komen wonen.

Maandag 8 juni: een eigen rondje van net geen 2 km. Ik heb besloten die extra rondjes te beperken tot 2 à 2,5 km. De lengte van de trainingsrondjes zal toe gaan nemen en dan moet ik tussendoor niet teveel gaan vragen van mijn spieren en gewrichten, begrijp ik. Mijn verhouding met de e-Routes app bereikt een dieptepunt. Ik ga op zoek naar een andere.

Dinsdag 9 juni: het tweede trainingsrondje van 2,5 km met een nieuwe app: Caynex Sports Tracker. Lekker vroeg (6.15 uur) door het buitengebied, zelfde rondje als vorige week, langs het huis van de burgemeester. Natuurlijk heeft Philippine geen eigen burgemeester. Zeeuws-Vlaanderen heeft nog maar drie gemeenten: Sluis, Terneuzen en Hulst. Philippine hoort bij Terneuzen. Dat de burgemeester deze ambtswoning in Philippine heeft gekozen kan ik best begrijpen. Het is een fraai en rustig plekje. Het rondje van 2,6 km leg ik in een half uur af. Ik voel me wel een beetje stijf, maar dat komt denk ik door het werken in de tuin, afgelopen weekend. 

Woensdag 10 juni: een eigen rondje van 2,3 km. De E-routes app staat nu op mijn tablet en gebruik ik alleen nog voor routesuggesties en het trainingsschema. Met Caynex registreer ik alle relevante gegevens. Dat zijn er veel meer dan op de oude app, terwijl hij maar een tiende van de ruimte inneemt en veel minder batterij gebruikt. Ik vind het wel erg sneu voor al die gezinnen die met e-Routes de Avondvierdaagse moeten lopen, waaronder mijn kleindochters. Ik hoop dat men daar een beetje soepel omgaat met het toekennen van medailles! 

Donderdag 11 juni: het derde trainingsrondje van 3 km. Langs het kanaaltje, onderlangs de dijk, het dorp uit en terug over de dijk. Het gaat prima. Mijn bedoeling is in elk blog iets te vertellen van de omgeving waar ik wandel. Volgende week is het kanaaltje aan de beurt. 
Een ander besluit is, dat ik het begin van de trainingsweek voortaan op maandag wil zetten, zodat de langste afstand in het weekend gelopen kan worden. De rest van de week deel ik in, zoals het het uitkomt. Met steeds langer wordende trainingsrondjes is dat wel zo handig.

Vrijdag 12 juni: Toch maar een rustdag genomen. Samen met het tuinwerk werd het een beetje teveel.

Zaterdag 13 juni: een eigen rondje van ruim 2 km. Extra vroeg, alles ruikt dan zo lekker en de vogels hoor je extra goed, zeker zonder andere geluiden.

Zondag 14 juni: een eigen rondje van ruim 2 km. In het Spuikompark blijkt een grote kraaienkolonie te zitten. Ze lieten zich luid en duidelijk horen. Indrukwekkender dan het vriendelijke geluid van de kauwtjes in de bomen langs het kanaaltje. 

Resultaten tweede week

De afgelopen week (zaterdag t.m. zondag) heb ik 7 keer gewandeld en in totaal ca. 18 km afgelegd. Daarvan werden 7,5 km volgens het trainingsschema gelopen. Ik maak inmiddels gebruik van een andere app, die bevalt beter.
Vanaf morgen wil ik het wandelschema weer oppakken. Ik geloof inmiddels wel, dat af en toe een rustdag verstandig is.

© Jannie Trouwborst, juni 2020.

Sinds 31 mei 2020: training  13,5 km, totaal gelopen 32 km (afgerond).

1 opmerking:

  1. Ik zie het toch maar omhoog gaan, het aantal gewandelde kilometers. En leuk dat je ook de omgeving beschrijft

    BeantwoordenVerwijderen