zondag 28 juni 2020

Wandeltraining week 4: het balkenhuisje en de coupure

De komende weken onderneem ik een poging een afstand van 10 km zonder problemen te kunnen lopen. Hier vind je geregeld een verslag van de vorderingen. Aangevuld met wetenswaardigheden over de omgeving.

De vierde trainingsweek omvat 3 trainingen: 3000m - 4000m - 3000m.

Maandag 22 juni: Ik heb een nieuw schema gemaakt, dat officieel uitgaat van de te lopen tijd i.p.v. de afstand. Maar ik zoek een middenweg, dus heb ik het vertaald naar afstand en ga het uit proberen. De bedoeling is gewoon prettig te wandelen, liefst onverhard en de tijd te nemen om foto's te maken.
De eerste trainingsronde zou 3 km in 35 min. moeten zijn. Dat zijn er meer geworden. Ik loop weer over de kanaaldijk (onverhard, dus langzamer), ik zie een aalscholver die zijn veren droogt (probeer hem te fotograferen) en geniet van bloeiende wilde planten. Op het laatste stukje dijk zijn de populieren vorig jaar vervangen door iepen, omdat ze een gevaar begonnen op te leveren voor het verkeer onderaan de dijk: er vielen geregeld grote takken uit. Door het omwoelen van de grond, groeit en bloeit er nu van alles. De Gele Morgenster staat zo mooi met haar hartje naar de ochtendzon gekeerd, dat moet op de foto. Maar er is nog veel meer moois om vast te leggen en zo is uiteindelijk de gelopen afstand ruim 3,3, km en de tijd 56 min. Gelukkig geeft de app ook de actieve tijd aan en die is 41 min. (waarbij ook het gedrentel voor een juist standpunt voor foto's). Ik vind het prima zo.

Dinsdag 23 juni: Volgens het schema is deze week een "pas op de plaats week". D.w.z. wel 3 trainingsrondjes, maar geen uitbreiding van de afstand/tijd. De meeste extra rondjes vervang ik deze week dus maar door Qigong oefeningen. 

Schotbalkenhuisje op de dijk
Woensdag 24 juni: Een trainingsrondje van 4 km in 45 min. Vanwege te verwachten hitte vandaag, loop ik al om 6 uur in de polders aan de oostkant van Philippine. Rustige route die langs het "balkenhuisje" leidt. In de binnendijk zit een coupure voor het voormalige stoomtrammetje. De coupure is voorzien van gleuven waar bij hoog water balken ingeschoven konden worden. Deze balken werden in de buurt van de coupure bewaard in een balkenhuisje. Op het traject van Hoek naar Philippine is ook de coupure bij Hoek nog intact. Je kunt hem van hier zien liggen in de verte en op een langere wandeling zal ik daar ongetwijfeld nog wel passeren. Voor het trammetje er was, voer er een veerboot over de kreek tussen deze beide dijken. 
Natuurlijk maak ik weer teveel foto's en kom ik op een andere tijd en afstand uit: 4,4 km in 59 min. Maar als ik naar de actieve tijd kijk, is dat 51 min. Met een gemiddelde snelheid van 5,11 km/u. Ik ben tevreden.

Donderdag 25 juni: Mijn nieuwe, lage, wandelschoenen zijn gearriveerd. Ik heb mijn hoge niet echt nodig in de omgeving waar ik nu loop en ze zijn behoorlijk zwaar. Ik probeer ze vandaag uit in huis. Gisteren na thuiskomst, protesteerde mijn knie een beetje. Maar even afwachten wat dat betekent, niets forceren. Dat wordt dus Qigong in de tuin.

Vrijdag 26 juni: Weer Qigong in de tuin. Mijn knie laat duidelijk merken, dat hij een pauze wil. Balen, maar het is niet anders.


De coupure bij het balkenhuisje
Zaterdag 27 juni: De trap op lopen is nog steeds een beetje gevoelig. Ik stel de wandeling uit tot de middag. Ik loop in huis mijn nieuwe wandelschoenen een beetje in. Ze bevallen goed. Maar ja, dan slaat het noodlot toe: ik krijg migraine en lig een deel van de middag in bed met medicijnen.

Zondag 28 juni: Een trainingsrondje van 3 km in 35 min.
Bij het opstaan is de migraine onder controle, maar nog niet weg. Ik besluit het er toch maar op te wagen en loop de laatste trainingsronde van deze week. Geen vooraf bepaalde route, maar op goed geluk met de mogelijkheid vanaf verschillende punten terug te kunnen keren naar huis, als knie of hoofd dat willen.
Het valt mee, de knie protesteert helemaal niet, ook niet bij het trappetje de dijk op en de licht doorzeurende migraine is na afloop zo goed als weg. Wat nog niets wil zeggen voor de rest van de dag: mijn medicijn werkt 24 uur en dan komt mijn hoofd vaak weer om een nieuwe pil vragen.
Maar het schema is gered. Vandaag kan ik er nog 3,3 km in 38 min. aan toevoegen. Geen extra rondjes deze week. 

Resultaten vierde week

De afgelopen week heb ik 3 keer gewandeld en in totaal ca. 11 km afgelegd. Allemaal volgens het trainingsschema.

© Jannie Trouwborst, juni 2020.

Sinds 31 mei 2020: training  34,5 km, totaal gelopen 58 km (afgerond).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten