donderdag 4 juni 2020

Wandeltraining week 1: Langzaam beginnen

De komende 12 weken onderneem ik een poging een afstand van 10 km zonder problemen te kunnen lopen. Hier vind je geregeld een verslag van de vorderingen.

Eigenlijk is 7 km geen probleem voor me. Toch heb ik besloten de hele opbouw van 1,5 tot 10 km te volgen, omdat ik behalve de afstand ook regelmaat in wil bouwen. Daar liepen vorige pogingen nog wel eens op stuk. Ik gebruik daarbij (voorlopig) de eRoutes-app. Maar het schema is ook zonder de app te volgen. Voordeel van de app lijkt te zijn, dat die ook routes van de gewenst afstand voorstelt. Ik ken de omgeving goed, maar het exact inschatten van de afstand is lastiger.

De eerste trainingsweek bevat 3 trainingen: 1500 m - 2000m - 2500m. 

1500 meter

Philippine - Markt (Philipsplein officieel)
Op zaterdag 30 mei loop ik de eerste, vroeg in de morgen, zes uur, heerlijk rustig. Een route van eRoutes over bekend terrein, maar net even anders dan anders. Ik kom langs de kerk en onze 7 mosselrestaurants en kan zien dat alles klaar staat, binnen en buiten op de terrassen, voor de ontvangst van de gasten, meest Vlamingen, op anderhalve meter op 1 juni. Ik hoor de vogels volop zingen en geniet van de geuren en kleuren van alles wat bloeit. Maar 1500 meter is wel erg weinig. Na 17 minuten ben ik weer thuis.

Mijn ervaring met eRoutes loopt een eerste deuk op: de gekozen route wordt in slecht verstaanbaar Engels uitgesproken. Ik zet het geluid uit, ik hoor liever de vogels. Via het kaartje is hij ook te volgen (bovendien ken ik de weg). Thuisgekomen ontdek ik dat mijn 6 jaar oude mobiel 30% van zijn batterij heeft verbruikt voor deze 1500 m. Dat belooft niet veel goeds voor de 10 km....

Op zondag 31 mei besluit ik nog een rondje te lopen, nu van 2000meter. Ook uitgekozen door eRoutes, maar precies zoals ik het zelf zou lopen. Maar dat kan niet als trainingsrondje: ik mag er pas op 1 juni weer één lopen. Toch loop ik het en het wordt wel opgeslagen: als vrije wandeling. Genieten doe ik even tegoed wel op de vroege morgen, het is nog steeds mooi wandelweer en de tuintjes liggen er mooi bij.

Op maandag 1 juni dan maar een tweede poging, nu als officiële trainingsronde. Maar blijkbaar doe ik iets verkeerd, want bij thuiskomst blijkt hij opgeslagen te worden als vrije route en word ik aangespoord mijn tweede trainingsronde te gaan lopen. Dat wordt dan morgen helaas. Of het zo moet zijn, kom ik op mijn wandeling, hoewel het pas zeven uur is, twee wandelaars tegen die ik al van verre een hele tijd zag twijfelen en wijzen naar alle mogelijke richtingen. Ik spreek ze aan en kan ze op pad helpen. Ze gaan een mij bekende en mooie route wandelen van 14 km! Ik ben jaloers.

2000 meter 

Op dinsdag 2 juni hetzelfde rondje weer gelopen, maar nu dus officieel als trainingsrondje. Streng toegesproken door de app, dat ik te laat ben, maar dat dat voor één keertje niet erg is. Ik weet inmiddels dat het gisteren fout ging, omdat je verplicht bent een voorgestelde route te lopen bij de training en dan niet de vrije keus hebt. Hoewel de app anders suggereert. Wederom gebruikte mijn mobiel 30% van zijn batterijinhoud....

Inmiddels is de app aangepast voor de Avondvierdaagse. Ik twijfel of ik die ook zal doen. Het kan tot 31 augustus en 5 km behoort tot de keuzemogelijkheden. Als het goed is bereik ik die afstand in de 6de week.

2500 meter

Op woensdag 3 juni was het volgende trainingsrondje van 2500 meter weer niet mogelijk (verplichte rustdag), dus koos ik voor een vrije route van bijna 2 km. Met de mogelijkheid wat te experimenteren. Allereerst de pauze- en hervatknop. Ze werken, maar zeer traag. Je moet geruime tijd wachten als je op herstart klikt voor er ook echt herstart wordt.

Dan het afwijken van de voorgestelde route. Dat is een groot probleem: zelfs een kleine afwijking is niet mogelijk. Direct verschijnt in beeld: keer terug naar de route. Ook als je even verderop weer op de route komt, blijft dat staan en komen de routeaanwijzingen niet meer terug. De route zelf blijft gelukkig wel aangegeven op de kaart en ook waar je je bevindt. Wat er echter gebeurt als het om een officiële trainingsroute gaat, moet ik nog uitvinden. Wordt die geaccepteerd? Dat wordt wat voor de Avondvierdaagse lopers....

Tenslotte het maken van foto's. Dat lukte en ik kon terugkeren naar de routekaart en verder gaan op de plek waar ik was gebleven. Of de richtingaanwijzingen dan ook nog doorgaan, kon ik niet meer controleren, omdat die nog steeds op Keer terug naar de route stond. Een volgende keer dus maar.

© Jannie Trouwborst, juni 2020.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben niet echt onder de indruk van de app, Jannie, ik hoop voor je dat het beter wordt. Maar je hebt weer gewandeld en als dit helpt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het Ali. Hij mag nog even meedoen, maar ik heb zo'n vermoeden dat onze wegen zich binnenkort gaan scheiden...

      Verwijderen