woensdag 12 augustus 2020

Wandeltraining week 10: Ommetje van Philippine door de Kleine Stellepolder

De komende weken onderneem ik een poging een afstand van 10 km zonder problemen te kunnen lopen. Hier vind je geregeld een verslag van de vorderingen. Met wetenswaardigheden over de omgeving waarin ik loop.

De tiende trainingsweek omvat 3 trainingen: 6,5 km - 3 km - 7,5 km. Dat is ongeveer evenveel als vorige week, maar de langste afstand is een km meer. We gaan het proberen. 


Maandag 3  augustus: een rustdag, met noodzakelijke afspraken.

Dinsdag 4 augustus: Het belooft een warme week te gaan worden, maar vandaag is de temperatuur nog aangenaam. Eerst moeten de wekelijkse boodschappen gedaan worden. In de morgen in een winkel waarvan we weten dat het er dan nog rustig is in Oostburg. De wandeling stel ik dus uit tot de middag. Ik houd het op een route in de buurt, om meteen eens uit te proberen hoe de app Komoot werkt. Het Ommetje van Philippine lijkt me daarvoor wel geschikt. Over Philippine zelf is in eerdere blogs al veel verteld. Maar deze route gaat voornamelijk door het poldergebied eromheen. En ook daar valt wel het een en ander over te vertellen.

Kleine Stellepolder
Het wordt een pittige tocht. In de schaduw is 24 graden misschien nog wel prettig, maar om dan in de volle zon door de polders te lopen is eigenlijk teveel van het goede voor mij. Langs het brede graspad, onderaan de Mosselpolderdijk die me het buitengebied in brengt, zijn vorig jaar alle indrukwekkend grote populieren verwijderd. De iele teruggeplaatste boompjes zullen er nog lang over doen voor ze schaduw op het pad kunnen werpen. Bovendien zijn de meeste door de droogte en de hitte al dood.

In dit voormalige slikken- er schorrengebied werden de polders stukje bij beetje drooggelegd. Deze route volgt de dijken die eromheen gelegd werden om het water van de Braakman buiten te houden. Na de dijk van de Mosselpolder, volg ik die van de al eerder drooggelegde Kleine Stellepolder. Het valt op, dat waar dijken samen komen de weg omhoog loopt, met er dwars op een weg die een volgende polder in gaat. Als ik op de verhoging aan de rand van de Kleine Stellepolder naar links kijk, zie ik aan de horizon de bossen van het Braakmangebied-zuid. Daar weet ik het restant van de Braakmanstroom, ervoor zie ik het ingepolderde land.

Italië in de polder?
De Kleine Stellepolder is klein inderdaad. Er staan twee boerderijen in. De eerste is nog erg jong en als je niet beter zou weten, waan je je in Italië als je hem ziet liggen. De tweede ligt er ver vandaan, vlakbij Philippine. Een grote boerenschuur, met een originele wagenschuur, een oprijlaan met hoge populieren en schaapjes in de weide maken er weer Zeeuws-Vlaanderen van. Helaas is het niet mogelijk rondom de polder te lopen over de dijken. Ik had graag gezien of er nog iets te ontdekken valt van de stelle, waar de polder naar genoemd is.

Een stelle is een kunstmatige heuvel, gelegen in een schorrengebied, als vluchtheuvel voor schapen. (Je schaapjes op het droge hebben, zogezegd). Vaak staat er een schaapskooi bovenop. In Zeeland zijn meer stelles te vinden, bijvoorbeeld in het Verdronken Land van Saeftinghe. Daar bevindt zich ook nog een onderkomen van de voormalige schaapsherder. Af en toe kun je daar met een gids komen. Zie daarvoor de activiteitenkalender van Het Zeeuws Landschap.

Voor een andere keer: langs deze doodlopende dijk...
 
Ik heb een vermoeden van de plek waar die van Philippine gelegen moet hebben. Op oude kaarten van dit gebied staat de stelle ingetekend en wie de luchtfoto's van nu bij Google bekijkt, ziet vaag in het landschap nog de contouren. Er is nog een stuk doodlopende dijk, dat in de buurt zou kunnen komen. Op een volgende wandeling ga ik daar toch nog eens kijken.
Voor nu ben ik blij de dijk langs het Kanaaltje te bereiken. Bovenop is schaduw en er staat een beetje wind. Dan begint mijn mobiel te piepen: de batterij is bijna leeg. Het laatste deel van de route leg ik sneller af dan de bedoeling en ik kort hem een stukje in. Leren werken met de app Komoot vraagt nog even tijd, maar het ziet er goed uit. Ik heb 6 km afgelegd. Iets te weinig, maar ik vind het wel best zo.

Alle informatie over route, achtergronden en een kaartje en GPS-track vind je via deze link: Ommetje Philippine. Helaas ontdekte ik dat niet alle wetenswaardigheden op de juiste plek zijn aangegeven op het kaartje bij de beschrijving. Sommige zaken zijn bovendien echt niet te zien op deze tocht.

Woensdag 5 augustus: De bedoeling was de kortste afstand van deze week in de koelte van de morgen te lopen. Toch maar vanaf gezien: het was gisteren te pittig.

Donderdag 6 augustus: Vanmorgen dus maar vroeg opgestaan om in de nog frisse morgen mijn rondje om Philippine heen te lopen. Dat er bij thuiskomst maar 2,5 km i.p.v. 3 km op de teller staat is jammer. Maar ik vind het wel goed zo. Ik heb stevig doorgestapt en dat is met dit weer ook een prestatie.

Vrijdag 7 augustus: De voorspellingen worden steeds alarmerender, er komt een heuse hittegolf op ons af. Ik zie niet gebeuren dat we deze week nog ergens een rondje van 7,5 km gaan lopen. Vandaag in elk geval niet.

Schapenboerderij Kleine Stellepolder
 
Zaterdag 8 augustus: Een rondje van 7,5 km gaat het ook niet vandaag niet worden. Maar ik ben vroeg opgestaan en wil er in elk geval 6 van proberen te maken. Ik kies voor bijna dezelfde route als dinsdag, maar dan andersom. Onderweg maak in nog wat foto's voor dit blog met mijn echte fototoestel. De batterij van mijn oude smartphone heeft teveel problemen met èn een route registreren èn foto's maken. Om half negen ben ik weer thuis, de temperatuur loopt al flink op. Ik noteer 6 km in minder dan anderhalf uur (incl. foto's maken) voor de laatste trainingsdag van deze week.
 
Zondag 9 augustus: Geen wandeling vandaag. De hittegolf houdt aan, code oranje zelfs in Zeeland. Ik besluit het trainingsschema even los te laten. Volgende week zal ik alleen nog korte rondjes in de hele vroege morgen lopen om wel in beweging te blijven.
 
Resultaten tiende week 

De afgelopen week heb ik 3 keer gewandeld en in totaal 14,5 km afgelegd. Dat is minder dan op het trainingsschema stond (17 km) voor deze drie wandelingen. Oorzaak is de extreme hitte.

© Jannie Trouwborst, augustus 2020.

Sinds 31 mei 2020: training (130,5) km, totaal gelopen (159,5) km (afgerond).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten