woensdag 26 augustus 2020

Wandeltraining week 12: Ommetje Zandstraat en De Omloper van Aardenburg

De komende weken onderneem ik een poging een afstand van 10 km zonder problemen te kunnen lopen. Hier vind je geregeld een verslag van de vorderingen. Met wetenswaardigheden over de omgeving waarin ik loop.

In de twaalfde trainingsweek wil ik proberen de trainingen weer op te pakken. Dat zou betekenen 6,5 km, 3 km (stevig doorstappen) en 7,5 km.

Maandag 17 augustus: Na de regen van vannacht is het wat mistig bij het opstaan. Maar de zon doet al zijn best. Omdat de temperatuur nog redelijk is, besluiten we het er maar op te wagen en gaan we naar Zandstraat, een dorpje op enkele autominuten van Philippine. De buurtbus rijdt niet meer, anders was het maar 1 halte geweest... Opnieuw een van de Ommetjes van de Gemeente Terneuzen.

Het dorpje bestaat uit een lange dorpsstraat met eromheen akkerland en boomgaarden. Veel grindwegen, karrensporen en graspaden langs dijken met dubbele rijen populieren maken het tot een aantrekkelijke wandeling. Het zonnetje breekt door en we zijn blij met de schaduw die ze geven. We rusten even op een bankje boven op de dijk met uitzicht op een boerderijtje en het goederen spoorlijntje Terneuzen - Sas van Gent. Vroeger had Zandstraat een stationnetje aan deze lijn, het gebouwtje is nog te herkennen en passeren we later op de wandeling. De trein reed vroeger door tot Gent. De wens bestaat nog steeds om die lijn in ere te herstellen, ook voor personenvervoer.

Ommetje van Zandstraat

De trein haalt ons in als we over een breed graspad lopen en even verder via een onbewaakte overgang de rails kruisen. Het grindpad aan de buitenzijde van de dijk die we dan volgen geeft uitzicht op het omringende akkerlandschap en het Kanaal Gent-Terneuzen in de verte. In de dijk treffen we een verrassend overblijfsel uit de Tweede Wereld Oorlog: kleine bunkertjes met schuttersgaten en een loopgraaf, vergelijkbaar met de Tobruk bij Boekhoute uit een van de vorige wandelweken. Maar deze is nog completer hersteld. Het karrenspoor volgend komen we uit bij het andere uiteinde van de dorpsstraat en vervolgen de weg langs de officiële overweg en het voormalige stationnetje. We lopen nu aan de andere kant van Zandstraat door de oudere polders. Weer via slingerende grindpaden, langs dijken met populieren. En akkers vol graan, suikerbieten, aardappels, bonen. Volgens de beschrijving bij de route was Zandstraat vroeger een echte agrarische gemeenschap met o.a. een smederij, een wagenbouwbedrijf, een tuigmaker en een leerbewerker. Ze zijn verdwenen, maar toch, denk ik dan, is het toeval dat er nu twee tweedehands autohandelaren zijn in het kleine dorpje en een manege? Niet meer met stoeren Zeeuwse trekpaarden, maar toch. De school is door vrijwilligers omgevormd tot buurthuis en het nabij gelegen, kleine kerkje met houten klokkentoren huisvest nu een praktijk voor mondhygiëne. Maar er zijn vast nog genoeg mensen die denken: Ons dorp, ik weet nog hoe het was, de boerenkinderen in de klas, een kar die ratelt over de keien...

Ik kan 6,5 km bijschrijven op mijn trainingslijstje.

Dinsdag 18 augustus: een rustdag.

Woensdag 19 augustus: Heel vroeg op gestaan om een rondje dorp te lopen voor het weer te warm wordt. Ik maak mijn vaste rondje en stap stevig door. Het valt me op, hoeveel gemakkelijker dat inmiddels gaat. Tijdens de wandeling van maandag in Zandstraat lazen we over een steenfabriek op de route en hoe we de stenen die daar gebakken werden nog konden herkennen bij sommige huizen. Als je dat eenmaal weet zie je ze ook in de oude straatjes van Philippine. Zo leer ik steeds weer iets bij over mijn omgeving. Na 3,5 km ben ik weer thuis, met een gemiddelde snelheid van 5 km! Het gaat steeds beter.

Donderdag 20, vrijdag 21 en zaterdag 22 augustus: een rustdag.

Aardenburg centrum
Aardenburg Centrum met Sint Bavokerk
 

Zondag 23 augustus: Vandaag gaan we wat verder van huis. De Omloper van Aardenburg van 7 km is een prachtige wandeling in West-Zeeuws-Vlaanderen. We lopen hem wel vaker en een uitgebreide beschrijving, met veel foto's, verscheen al eerder op dit blog (volg de link). Hoewel er pittige buien voorspeld zijn, gaan we toch al vroeg richting Aardenburg en laten ons niet ontmoedigen door de donkere luchten die we tegemoet rijden. Het zou mooi zijn  als de 7 km van Aardenburg vandaag lukken, omdat ik dan weer zo goed als op schema zit. Komoot wordt aangezet om de route vast te leggen en als we starten, schijnt de zon! Voor de zekerheid gaat de paraplu ook mee, maar het blijft de hele weg bij dreigende luchten en zonnige perioden. We zijn dan ook blij dat we de gok gewaagd hebben. Het was er weer heerlijk wandelen, vrij rustig ook, ondanks het weekend. Op het terras van De Kaaipoort, onze vaste tussenstop als we hier wandelen, hebben we alle ruimte om veilig te zitten en van koffie met appeltaart en thee te genieten. Ons eerste terrasje na de verruiming van de Corona maatregelen. Eenmaal terug bij de auto constateer ik dat ik totaal niet moe ben en nog wel verder had kunnen lopen. Misschien dat even rusten onderweg daar ook aan meegeholpen heeft. De afstand blijkt te kloppen en zo kan ik weer 7 km bij schrijven op mijn schema!

Buitengebied Aardenburg met Heilige Maria Hemelvaartkerk
 

Resultaten twaalfde week

De afgelopen week heb ik 3 keer gewandeld en in totaal 17 km afgelegd. Vrijwel volgens het schema. Nu de afstanden wat langer worden en ook vaker verder van huis liggen, krijg ik er ook meer plezier in.

© Jannie Trouwborst, augustus 2020.

Sinds 31 mei 2020 in totaal gelopen: 190 km (afgerond).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten